Som helikopterpilot har du varierte arbeidsdager, med nye utsikter hver eneste dag. Her er to av våre piloter avbildet på tur i Sogn og Fjordane, foran en av våre Robinson R44. Denne typen helikopter brukes ofte til sightseeing og persontransport.
Som helikopterpilot har du varierte arbeidsdager, med nye utsikter hver eneste dag. Her er to av våre piloter på tur i Sogn og Fjordane, foran en av våre Robinson R44. Denne typen helikopter brukes ofte til sightseeing og persontransport.

 

Å finne riktig utdannelse er et vanskelig valg. Hva skal du bli, hvor skal du studere – og enda viktigere, kommer du til å få jobb når du er ferdig?

 

Det er mange som går med en pilotdrøm i magen. Og det er ikke så rart.

Å fly helikopter er et eventyr, og et adrenalinkick. Det er ingen andre flymaskiner som er i stand til å utføre de operasjonene et helikopter kan, og det er nettopp derfor mulighetene er så mange for de som velger å ta et helikoptersertifikat.

 

 

Blant alle de som drømmer om å bli pilot, er det ett spørsmål vi ofte svarer på:

Kommer jeg til å jobb når jeg er ferdig på skolen?

For oss som skole er det selvfølgelig umulig å garantere at absolutt alle våre studenter går rett ut i jobb etter endt utdannelse. Men, vi kan heldigvis peke på en veldig hyggelig trend som vi har sett de siste årene:

Jobbmuligheter som nyutdannet helikopterpilot

Hvis vi ser på våre norske studenter de siste årene, er det ca 80 % av disse som har gått ut i jobb etter endt utdannelse. De utenlandske studentene drar gjerne tilbake til hjemlandet, og er sånn sett vanskeligere å føre statistikk på.

Sertifikatet du får hos oss er et EASA-sertifikat, det vil si at du kan jobbe som pilot over store deler av verden. (Sertifikatet må konverteres dersom du skal jobbe i USA). Likevel ser at vi at de norske studentene stort sett begynner å jobbe her hjemme, og at den første jobben gjerne finnes på innlandsmarkedet.

Det finnes mange norske helikopterselskaper; Fonnafly, Airlift, Pegasus, Hesnes Air, Helitrans, og Nor Aviation og Nord Helikopter AS, for å nevne noen. I alle disse selskapene finner vi tidligere EHC-studenter. 

Det er ikke uvanlig at selskapene tar direkte kontakt med oss når de ønsker å rekruttere nye piloter, og flere av våre studenter er rundt og presenterer seg når de nærmer seg slutten av kurset. På den måten knytter de nyttige kontakter i arbeidslivet, noe som selvfølgelig er en fordel når man etterhvert skal ut i jobb.

 

Den første jobben

Den første jobben etter endt utdannelse er gjerne som lastemann (loadmaster), det vil si som en assistent/bakkemannskap ute på f.eks lasteoppdrag.

En av våre tidligere studenter har laget flere filmer om livet som lastemann. Vi anbefaler alle å ta en titt på disse, husk å ha på lyd!

(teksten fortsetter under videoen)

 

 

Vi har også en tett dialog med alle norske helikopterselskaper, og de aller fleste har tidligere EHC-studenter i pilotkorpset. Her kan du lese om Fonnafly, og noen gode tips fra Flygesjef Stian Solberg:

NYUTDANNET HELIKOPTERPILOT? Slik får du den første jobben!

Mer erfaring gir nye muligheter

Etter hvert som man skaffer seg mer efaring og flytimer, vil man kunne begynne å fly flere typer oppdrag selv. Den første flygingen man gjør på egenhånd er gjerne «enkel» flyging fra basen og ut på oppdrag, samt persontransport, taxi og sightseeing.

Senere vil man kunne prøve seg på flyging med underhengende last, linjebefaring, foto osv. Hva slags oppdrag du er med på, kommer an på hva slags selskap du jobber i, og hvor mye erfaring du har klart å opparbeide deg.

I videoen under vil du se hvordan et typisk lasteoppdrag utføres. Her sitter en erfaren pilot i helikopteret, mens jobben på bakken utføres av nyutdannede piloter/loadmasters. 

(Saken fortsetter under videoen)

 

 

Lønn

Som helikopterpilot er det vanlig å jobbe turnus. Hva slags turnus du jobber, kommer an på hvilket selskap du jobber i, og hva slags oppdrag disse utfører.

Lønnen til en helikopterpilot vil derfor også variere veldig, rett og slett fordi man har veldig arbeidstider og vilkår. Som helt nyutdannet lastemann kan man forvente seg en lønn fra 350.000 og oppover, men lønningene stiger selvfølgelig i takt med erfaring og arbeidsoppgaver. De høyeste lønningene finner man offshore, og i luftambulansen. Her har de mest erfarne pilotene en lønn fra en million kroner og oppover.

 

I videoen under ser du hvordan vi jobbet med mastemontering i forkant av X-games i Oslo. 


Jeg har alltid drømt om å bli helikopterpilot. Det som er så bra med dette yrket, er variasjonen. Ingen dager er like, man har mange varierte oppdrag, og forskjellige typer flyginger.

For å komme seg opp og frem i bransjen må man være målrettet, og jobbe knallhardt for å de målene man setter seg. Hvis man gjør det, er det ingen drømmer som er umulige.
Asbjørn Engevik (23), NORD Helikopter. (Ferdig på EHC i 2015)

Jeg har selv jobbet for EHC i 13 år, og etter at jeg gikk til Fonna, så har vi så langt brukt EHC sine anbefalinger når vi er ute etter folk. Vi får kandidatene hit, og evaluerer dem. Når vi ansetter helt ferske piloter, så er vi nøye på å gi dem opplæring og utvikling i selskapet. Gjennom prøvetiden blir vi godt kjent med hver enkelt.
Stian Solberg, Flygesjef Fonnafly

Etter mye jobb, testing, terping og trening med dyktige instruktører, gikk jeg ut av skolen som en av topp 3 i mitt kull. Jeg fikk til og med lastemannsjobb før jeg hadde gjort ferdig typeratingen! Personalet på EHC, kombinert med den nærhet og kjennskap skolen har til norsk helikopterbransje, har for min del vært uvurderlig for hvor jeg er idag. Det er en tøff bransje, og absolutt ingen dans på roser. Men jeg kunne ikke bedt om en bedre start! Dette skal EHC og alle de flinke meneskene der ha mye av æren for! Would go there again :)
Thomas Cruickshank (klasse 2015-02). Jobber idag for Heliscan AS som task specialist og pilot på AS350-serien.

Jeg har som mange andre drømt om å fly siden jeg var liten. Det er ekstremt spennende og givende å fly helikopter, og da spesielt HESLO. Det er alltid utfordringer med nye steder, vær og vind som forandrer seg til en hver tid. Helitrans er ett stort og seriøst selskap med baser over hele landet, så man vet aldri hvor man havner i løpet av dagen.  Jeg kan anbefale å ta en rating man får bruk for med en gang, og viktigst av alt, tålmodighet. Det kan ta tid å få slippe til i høyre setet, men det er utrolig gøy når man kommer seg dit. Lykke til!
Stian Sundt (klasse 2015-02). Jobber for Helitrans AS (AS350)


Nå er det jul igjen – julelunch på EHC

Nå er det jul igjen – julelunch på EHC

Vår tradisjonsrike julelunch for studenter og ansatte ble avholdt i kantina på EHC. Midt i eksamenslesing for noen, og et sosialt avbrekk i flygingen for andre.

Les mer
En hilsen fra Helitech 2018

En hilsen fra Helitech 2018

Helitech er en global messe som bringer hele helikopter-bransjen sammen i et tre dager langt arrangement.

Les mer
Cabri G2 på norgesbesøk!

Cabri G2 på norgesbesøk!

  Cabri G2 på Norgesbesøk! Selv om våre instruktører er timesvis i lufta hver uke i våre Robinson-helikopter, er det alltid morsomt å teste nye maskintyper.

Les mer

Ønsker du mer informasjon? Helikopter