Maskinpark

European Helicopter Center har i dag en maskinpark bestående av ti helikopter fordelt på tre ulike helikopter typer pluss en simulator.

EC 135 T2+ :

  • Produsent:  Airbus Helicopters
  • Motorer: 2X Turbomeca ARRIUS 2B2
  • Seteplasser: 8 inkludert pilot
  • Maksimum take off vekt: 2910 KG
  • Maksimum fart: 155 knop

EC135 er en helikopter type som er mye brukt til VIP flygninger, Ambulanse oppdrag (pasient transport) og search and rescue oppdrag etc. over hele verden. Dette gjør at treningen på denne maskinen er svært relevant for dagens helikopter marked. Vi bruker dette helikopteret til å fullføre våre ATPL IR studenter og IR(ME) studenter.

Robinson R44 Raven I/Raven II:

  • Produsent: Robinson Helicopter Company
  • Motor: Lycoming O-540-F1B5/ IO-540-AE1A5
  • Seteplasser: 4 inkludert pilot
  • Maksimum takeoff vekt: Raven I: 1089 Kg/ Raven II: 1134 Kg
  • Maksimum hastighet: 130 knop

Robinson R44 er en helikopter type som er mye brukt til skoleflygning, taxi flygninger, sightseeng og foto flygning etc. Dette er en helikopter type som er veldig mye brukt over hele verden. Vi bruker denne helikopter typen til å fullføre våre CPL studenter. I linkene under har vi lagt ved pilot håndboken til R44.

R44 Raven I: R44 POH – Robinson Helicopter Company
R44 Raven II: R44_2_poh_full_book.pdf (robinsonheli.com)

Robinson R22:

  • Produsent: Robinson Helicopter Company
  • Motor: Lycoming O-360-J2A
  • Seteplasser: 2 inkludert pilot
  • Maksimum takeoff vekt: 622 Kg
  • Maksimum hastighet: 102 knop

Robinson R22 er en helikopter type som er mye brukt til skoleflygning, gjeting av ulike dyre arter, rekognosering av fiskestimer fra båter, etc. Dette er en helikopter type som er veldig mye brukt over hele verden. Vi bruker denne helikopter typen til å trene instruktører. I linkene under har vi lagt ved pilot håndboken til R22.

R22 Pilot’s Operating Handbook – Robinson Helicopter Company

 

Simulator AS355N:

I simulatoren vår er det plass til to elever pluss en simulator operatør/Instruktør. Simulatoren blir brukt til opplæring i instrument flyging der det trenes på etablerte prosedyrer. Vi holder også den praktiske delen av vårt multi crew course, der det trenes på håndtering av ulike senarioer i et to pilot system.