Er du nysgjerrig på helikopterutdanningen, og lurer på hvordan du får mest ut av tiden hos oss? Her er noen gode tips fra vår «super-student» Simen Enodd, som fullførte sitt kurs på bare 10 måneder!

Simen Enodd fullførte sitt CPL(H) kurs på bare 10 måneder, og deler her noen gode tips til de som vurderer å ta helikopterutdanningen. Til høyre, skolesjef Peter Blom.

Simen Enodd fullførte sitt CPL(H) kurs på bare 10 måneder og to dager. Det er imponerende, med tanke på at han på den tiden har flydd 135 timer + skilltest, og bestått 13 teoretiske eksamener!

Simen er født i år 2000, og er en av de yngre studentene her på EHC. Han har likevel fullført kurset med glans, og selv om han ikke er den som roper høyest i gangene, har han vært hyggelig og raus med medstudenter og instruktører, noe som allerede har gitt han mange gode referanser ut i arbeidslivet.

Hvordan klarte du å fullføre kurset på bare 10 måneder?

Man må være tilstede på skolen så mye som mulig, sånn at man er klar til å fly når det er en åpning. Noen ganger blir ting omrokkert på grunn av vær og tekniske forhold, og da er det smart å være her sånn at man kan stille opp for å fly på kort tid.

Det er smart å lese og studere sammen med de andre i klassen, det gir ekstra motivasjon når pensum er litt tøft.

Mine beste råd er; vær tilstede på skolen mest mulig, og fleksibel til å fly når været er godt og maskinene klare. Les til eksamen sammen med andre studenter, det gir mer motivasjon i perioder med mye lesing.

Hva er ditt beste minne fra tiden på EHC?

Min første soloflight! Det kommer jeg nok alltid til å huske. Og så klart – når jeg bestod skilltesten! (avsluttende praktisk prøve)

LES OGSÅ: EHC studentforening Rotor Heads

Og ditt verste minne?  

Når jeg strøk eksamen i AGK (aircraft general knowledge)! Det var litt kjedelig.

(For ordens skyld, så var dette den eneste eksamen Simen måtte ha et ekstra forsøk på. Heldigvis har man inntil fire forsøk per eksamen)

Hva er din drømmejobb? 

Jeg håper å bli en HESLO-pilot, som flyr ulike oppdrag med underhengende last.  

Har du noen gode råd til de som lurer på å ta helikopterutdanning?

Det kan være en god idè å jobbe en sesong som load master før du starter på utdanningen, for å se om dette er noe du kunne tenke deg å gjøre videre. Selskapene setter pris på kandidater som er hardtarbeidende, fleksible og praktisk anlagt. Man møter mange ulike utfordringer der ute, så det er fint med allsidig bakgrunn.

Dersom man ønsker å fly offshore, så kan det være smart å lese seg opp på seleksjonsprosessene for opptak av piloter i de store offshore-selskapene.